sobota 9. června 2007

Jak si užít maraton ve vedru

Považuji trať crossmarathonu v Jirkově za jednu z nejhezčích u nás v republice. Trochu mohou kazit dojem počáteční výhledy směrem na hnědouhelné doly a elektrárny, ale naštěstí se brzy ztratí a běžec, až popadne trochu dechu po výběhu, se může jen kochat táhlými zelenými hřebeny a hřebínky Krušných hor.

Nenechal jsem si tenhle maraton ujít ani letos, přestože se nabízelo několik důvodů, proč neběžet. Trať je poměrně náročná - 765 m převýšení, týden po 12h objektivně nelze zregenerovat a na tuto sobotu byla velmi teplá předpověď počasí. Na druhou stranu, souhrn jednotlivých důvodů proti může být významný důvod pro :)

Profil trati si sám říká o "negative split", většina stoupání je v první části a v závěru se klesá. Běžel jsem jen podle pocitů a začal opravdu pomalu. Předpověď nelhala a teplota se vyšplhala ke 30°C. Pití jsem si nesl s sebou a pil jsem i na všech občerstvovacích a osvěźovacích zastaveních. První půlka největšího stoupání je naštěstí ve stínu stromů, tam se mi podařilo rozhýbat ztuhlé nohy a pak jsem jen předbíhal. Dařilo se mi pozvolna zrychlovat i na otevřených cestách před závěrem stoupání, kde se vzduch nehýbal. Pak v nejvyšších partiích větřík už trochu chladil a v závěrečném seběhu se objevilo i pár mraků. Kdybych ke konci necítil svaly ve stehnech, tak bych mohl zrychlit víc.

Maraton jsem si užil a jsem spokojený. Čas je sice horší než na protrápeném PIMu, ale oproti loňsku jsem se v Jirkově zlepśil o 7 minut - 3:40 letos stačilo na 11. místo a 7. v kategorii. Pro přehled jsem si občas zmáčkl stopky, přibližná tempa jsem měl - 1.-14.km: 5:48/km; 14.-20.km: 5:37/km; 20.-29.km: 5:08/km; 29.-42.km: 4:29/km.

Teď si dávám s běháním pauzu. Letím se zregenerovat k moři. Další maraton běźim v září. Běžecký závodní půst asi přeruším jen jednou v srpnu - láká mě 24h běh v Kladně.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Máš můj obdiv. My wife tuhle kombinaci, jen v opačném pořadí, absolvovala předloni a rozmohla si koleno skoro na rok. Letos po 6hod. se do toho pustit nechtěla. Tak jen doufám, že tys v poho...
Rozhodně okolo Jirkova a vůbec v Krušných horách je fakt překrásná příroda.

Abych to já podkrušnohorec nechválil, že? ;o)

Vl001 řekl(a)...

Jsi prostě nezmar, super výsledek. Budu bedlivě sledovat tvůj blog, třeba tu rychlou regeneraci odkoukám:-)

Vefis řekl(a)...

Ahoj byl jsem tam a prožil jsem si to také. Můj první maraton je úspěšně za mnou. Přežil jsem to. Tobě gratuluji ke skvělému času.

Anonymní řekl(a)...

Mounte,jak ty to děláš?To nemůže být jen věkem. :-)
Vůbec bych nedokázal odhadnout svoje možnosti na takovém profilu,i proto letos zkouším hřeben NT.
V září plánuješ na Kladno,nebo máš ve výhledu třeba Ostravu ?
Přeji Ti příjemnou regeneraci s rodinkou u moře.

Anonymní řekl(a)...

Chlape,jšeš prostě dobrej,je mi sympatický tvoje odhodlání a duševní nadhled,se kterým k běhání přistupuješ,alespoň tak na mě tvůj blog působí.Hodně štěstí.Tomáš

Mount řekl(a)...

koyama: To nestojí za řeč, kolena zatím drží. Jsem taky patriot, ale rád se podívám i jinam.

Vl001: Zatím se pořád jen učím běhat, ale příjde den a začnu třeba i triatletit. Ať zkušenost a rozvaha porazí přemotivované mládí :)

vefis: Taky gratuluju k prvovýkonu, teď se budeš jen zlepšovat. V té frontě před startem jsem asi stál za tebou.

milan: Držím palce na NT, příští rok to možná taky zkusím. Pokud budou problémy s Jungfrau, běžel bych Kladno. Na podzim bych se rád přiblížil k tvému maratonskému času z Prahy.

tomáš: Dík. Snažím se dělat co mě baví a dobíjí. Když na něco narazím nebo mě něco napadne, tak mi to pak nedá, dokud se do toho nepustím.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,
ač nejsem zde registrovaný, dovolil jsem si přečíst Tvůj jirkovský příspěvek a malinko zareagovat. Nevím, jestli jsem Ti v cíli poblahopřál, domnívám se, že jsi mě předbíhal v Blatnu, Tvůj čas 3:40,19 tomu odpovídá (já 3:42,03). Dodatečně gratuluji k pěknému vylepšení času a parádnímu výkonu. Budeš-li mít chuť, můžeš se podívat na http://kobkladno.unas.cz/comment.php, kde jsem napsal něco ze svých sobotních postřehů. Z Kladna Tě zdraví Zdeněk Kučera.(bill56@seznam.cz nebo zkucera@csas.cz)

Anonymní řekl(a)...

Díky ,NT se blíží.Už se na tuto prvotinu těším.Na Kladno já letos určitě pojedu,zkusím Ti to přiblížení o pár minut ztížit.
Pokud chci příští rok do Otrokovic (a to já chci) :-) ,tak mě Jirkovský maraton vychází nejdřív v r. 2009.