neděle 13. května 2007

Maratonský propadák

PIM 2007 byl můj 20. klasický maraton (nepočítám jeden v 6h). Pro mě to byl propadák, jak tempový tak celkový. Běžel jsem v závěru pomaleji, než při svých nejpomalejších regeneračních výklusech.

Ráno nebylo takové teplo, ale i tak jsem po pár metrech zkorigoval plány a držel se tempa 4:30/km. Do půlky jsem se sice ještě pod 5:00/km nepropadl, ale o něco později ano a začalo mi být nedobře až špatně. Na 35km mě předběhla skupinka s vodičem na 3:30, druhou půlku jsem běžel skoro 2h a do cíle jsem se dostal silou vůle. Pitný režim jsem dodržoval pravidelný - pití trochu, ale často. Křeče jsem nedostal, nohy by běžely, ale žaludek nepustil. Po doběhu to pokračovalo ještě 1/2h a pak se to zklidnilo.

Takhle pomalu jsem běhal loni na jaře (s vyjímkou druhého dne podzimního dvoumaratonu v Porubě) i v 6h jsem měl maraton o 10minut rychlejší. Někoho vedro jen mírně zpomalí, mě odepíše úplně.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

To je fakt krutý,ještě na půlce jsem byl jen pár minut před tebou.Běžel jsem 1:32 hod..Běháme moc a moc rychle. :)

Rostislav Bažanowski řekl(a)...

Mounte, každý den není posvícení. Bylo hrozné vedro, hodně závodníkům to nevyšlo a měli velké časové ztráty. Na podzim budeš hvězda, tobě více svědčí zima a chlad :-))). V Ostravě to dáš pod tři. Uvidíš.

Mount řekl(a)...

milan: Jsi borec, žes to celé zvládl tak rychle. Věřím, že i já na podzim trochu zrychlím - loni jsem to měl podobně.

rosťa b.: pokud jde o rychlost při maratonu, jsem nějak poslední dobou bez posvícení často. Na podzim mi vyjde v Ostravě asi až Porubský 2M a tam rychlost moc honit nebudu, ale příští rok v Třebovicích - kdo ví :)

Niktomuž řekl(a)...

Mounte, přesně jsi popsal moje pocity z loňského zářijového maratonu. Teplota i ty časy z půlky a cíle jsou téměř totožné:-)

Anonymní řekl(a)...

Mounte, vůbec se nedivím. Sice píšeš na těchto stránkách, že se snažíš popřít běžecké teorie, naneštěstí oni se popřít nedají. Tvá série maratonu a ještě delších běhů v krátkém časovém období je hrůzu nahánějící. Tvé tělo se s tím nestačí vypořádat a je jen otázkou času, kdy se to projeví i horším způsobem než jen nevydařeným závodem. Tím mám především na mysli zdravotní problémy plynoucí z tak extrémní zátěže.
Pokud budeš nadále pokračovat v tomto stylu, myslím si, že na další zlepšení na maratonské trati budeš čekat hodně dlouho. Ale rád bych se mýlil.

Mount řekl(a)...

niktomuž: V létě skoro neběhám a hlavně chodím. Teplo nemám rád, proto musím do chladu a do hor.

vlastak: Nechci popírat teorie, ale hypotézy a nesmyslnost stádního přejímání individuálních zkušeností.
Počet maratonů je pro mě přiměřený. Kauzalita únavy a takto nevydařeného maratonu je víc než spekulativní.
Zatím své tělo tolik nezatěžuji, jen ho připravuji na zátěž větší :)
Zlepšení jednou za půl roku mi bude zatím stačit.

Vl001 řekl(a)...

Myslím, že název propadák by v názvu být nemusel. Dostal jsi se do cíle v čase, který by většina lidí brala všemi deseti. Je to prostě zkušenost, která tě třeba posune dál. Třeba k času pod 3. Tak ať ti to vyjde, horale:-)

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Mounte,
o kolik že minutek, vteřinek jsi nesplnil "plán"? Nevím Tvoje příjmení víš,jinak bych si to našla ve výsledcích sama.
Stejně vždy duch vítězí nad hmotou...

Martina

Anonymní řekl(a)...

Mounte, neviděl bych to tak tragicky, vždyť i Gaussova křivka je symetrická na obě strany :-)). V neděli jsem šel hodně podobně, první půlka dobrá, ve druhé +30-40 s/km. Ale jednou se ochladí a ty dobré časy zase přijdou. T.

Mount řekl(a)...

Vl001: Nechtěl jsem "propadákem" nikoho urazit nebo snížit úsilí pomalejších běžců. Cíleně jsem kvůli PIMu upravil trénink a zvolnil v přípravě na 12h. Byl jsem odpočatý, na startu jsem se cítil celkem dobře, začátek jsem nepřepálil, pro jistotu jsem po 7km ještě zpomalil, ale stejně se mi udělalo zle. Chtěl jsem běžet na 3:07, při vedru bych bral čas do 3:30, ale 3:36 je propad :)

Martina: Plán - jakýkoli čas pod 3:08, výsledek - 3:36:29.

Tosk: Já si zvykám, mám tyhle propady na jarních maratonech už 3.rok. Myslel jsem si, že to lepší příprava eliminuje - bohužel ne.
Na podzim nám určitě něco vyjde.

Anonymní řekl(a)...

Ač výkonnostně mnohem níže, dovedu se vžít do Tvých pocitů. Rozhodně nejsem kompetentní radit nebo mentorovat, navíc občas na svých mnohem kratších závodech zažívám podobné pocity - nakonec můj blog resp. vlákno Běžec Vysočiny na forum.behej.com jsou toho docela plné ;-) Přesto si dovolím předhodit jeden starý zážitek:
Když jsem byl po Bedřichovské 20 - tuším v roce 90 - vzteklej, že jsem dopadl o 2 minuty hůře, jeden starší běžec, který mě shodou okolností právě o ty 2 minuty porazil, mi řekl: "Co si stěžuješ, buď rád, že jsi doběhl !"
PS. Máš můj obdiv stejně jako ostatní, kteří ten horkej PIM zvládli (= doběhli resp. došli).

Mount řekl(a)...

hejkal: Já mám v povaze na svých výkonech vidět hlavně chyby a spokojený se sebou asi nebudu nikdy.
Těch pozitiv u letošního PIMu je celá řada: po 20-ti maratonech jsem ani jeden nevzdal, loni na jaře jsem měl OR pomalejší o 6 min. než tenhle "propadák", na trati PIMu jsem se zlepšil o 15 min, dokázal jsem pořád běžet a zastavovat jen na občerstvovačkách, ani na chvýli jsem nezapochyboval, že se dostanu do cíle, i kdyby to mělo být po čtyřech.
Obdiv zasluhují jiní, já jen běžel :)